fredag 11 januari 2013

Jericho

Vi skaffade ju netflix här hemma för en, kanske två månader sedan. Det första vi gjorde var att se om Jericho. På min frus initiativ. Senast vi såg den var nog 2007 eller 2008. Många saker som man inte kommer ihåg. Men lätt värd att se om. Speciellt när man har en liten profet hemma som ibland bara vill sova om han får ligga i famnen. Men när man ser tre fyra avsnitt på rad kommer man verkligen in i serien, känner för karaktärerna, lider med dem. Och min fru blev mer och mer kritisk till en del av deras handlande. "Varför gör de sådär, sådär kan de ju inte göra... Slösa bensin på en sådan struntsak."
Rätt så kul när hon kommer på saker som vi kan dra lärdom av. Till exempel att strömavbrott suger. Att det är kallt på vintern utan ved. Att man borde ha mat hemma. Att vi borde odla potatis... Och råg. Jag undrar var det där med rågen kommer, nog för att jag brukar ha lite rågsikt i degen när jag bakar. Ja och så det här med jod... I Jericho är det ju ett kärnvapenanfall som sker. Och då är ju jod inte helt dumt. Och Fukoshima var en ögonöppnare. Jag förstår inte varför man inte skall ha några jodtabletter hemma. Just nu är det ingen brist på dem, och det var det efter Fukoshima, de kostar väldigt lite. Och om du skulle behöva ta dem, ja då är det nu du behöver dem, inte om tre veckor när Apoteket fått in dem.

3 kommentarer:

  1. aaah jericho. vi ser om den här hemma vi med. tack för påminnelsen. :-)

    SvaraRadera
  2. Jericho var en mycket intressant TV-serie, som tyvärr avslutades i förtid. Ska nog också se om den, men tiden räcker inte till.

    SvaraRadera
  3. Har du sett andra säsongen, swedishprepper?

    SvaraRadera