fredag 12 november 2010

söndagen för domsöndagen

Vi har alltid en andakt eller mässa innan personalmötet på jobbet. Den här gången var det min tur. Här kommer manuset och en uppmaning om att gå i kyrkan på söndag. Och om predikan inte passar er så tror jag att de flesta prästerna och pastorerna uppskattar att få en pratstund om den efter Gudstjänsten.

Nu kommer några av mina bästa helger på kyrkoåret. Till helgen är det söndagen före Domsöndagen. Kristi återkomst är temat. Någonting som för det mesta verkar bortglömd i dagens kyrka. Strax efter att Jesus fart upp till himlen så väntade sig nog lärjungarna och de andra tidiga kristna att när som helst skulle människosonen komma åter och rensa ut romare och ge sina trogna dess belöning. Det fanns lite hälsosam Gudsfruktan. Man gjorde rätt mot sin nästa för Jesus kunde komma nyss.

Allteftersom tiden gick blev man nog lite mer bekväm i sitt handlande. Jesus kommer nog inte imorgon, det är nog snarare så att det är lite längre fram i tiden. Jag har gott om tid på mig att göra rätt för mig senare. Att jag sköter mig lite halvdåligt nu, det gör nog ingenting. Alla andra gör ju det också.

Och det är ju sant. Många idag Älskar inte Gud av hela sitt hjärta och sin nästa som sig själv. Många idag går inte ut och gör alla till lärjungar, döper dem och lär dem…

Men det är det här som Jesus berättar för oss om. Med himmelriket är det som när tio unga flickor gick ut med sina facklor för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och de tog inte med sig olja till sina facklor. Och när brudgummen kommer så har de blivit tvungna att ge sig iväg för att hämta olja. Och när de väl kommer tillbaka så har fästen börjat och porten är stängd för dem.

Så skall man ge bort alla sina kläder till missionskyrkans second hand, skänka sina besparingar till bris och leva resten av livet bland de hemlösa i Kalkutta? Nja, möjligtvis om du heter Theresa och har ambitioner på nobels fredspris. Jag tycker istället att vi skall lyssna på Martin Luther, han känns ju lite mer aktuell än ett katolskt helgon. Om än världen skulle gå under i morgon så skulle jag idag plantera mitt äppelträd. Så trots att Jesus mycket väl kan komma imorgon så tänker jag göra en matlåda och ställa väckarklockan.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du skriver: ” Jesus kommer nog inte imorgon, det är nog snarare så att det är lite längre fram i tiden. Jag har gott om tid på mig att göra rätt för mig senare. Att jag sköter mig lite halvdåligt nu,”

    [Att skilja åt,] Det är viktigt att veta att den historiske första århundradets Ribi [det var hans titel] Yehoshua – Messias – från Nasaret var en människa som undervisade sina efterföljare att hålla direktiven i Torah [”Moseböckerna”] – Skaparens eviga och oföränderliga Instruktionsmanual för mänskligheten. Ens nästa andetag är inte garanterat och om man dör i ett tillstånd när man förkastade direktiven i Torah, så förlåter inte Skaparen en, enligt Yekhezeqeil (”Hesekiel”) kapitel 18 på hebreiska.
    Belägg på www.netzarim.co.il

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Anders Branderud

    SvaraRadera