söndag 23 januari 2011

one is none gäller även på bilen

Fick 6 (!) anmärkningar vid kontrollbesiktningen. Inte så roligt men många av dem hängde ihop och en del var mer av kosmetisk karaktär.
Ojämn bromsverkan, för dålig bromsverkan i handbromsen, ospänd handbromsvajer, läckande avgassystem, för svagt signalhorn och för trasig registreringsskylt.
Men fredagen ägnades åt bilmekande tillsammans med svärfar. Nya bromsskivor och bromsbelägg var lättåtgärdat. Att justera handbromsen var det lite mer krångel med. Speciellt att få tillbaka mittkonsolen på sin rätta plats. Vi trixade till det läckande avgassystemet, det böts förra året så det var förhoppningsvis bara en klämma som fått sig en törn. Jag passade också på att köpa ett nytt signalhorn när jag köpte ny klämma... Och när jag kommer tillbaka så har svärfar fått fart på signalhornen igen... Eller, han har i alla fall fått fart på det ena. Och jag har ju köpt ett nytt så vi monterar det... Jag hittar nu ett till signalhorn monterat bakom grillen. Och kablarna är monterade med.... Nej, just det, kablarna var bara skalade och instuckna i kontakterna. Nu var kopparen grå av oxidering. Inte konstigt att det slutat att låta.
Så när det gäller signalhorn lyder regeln three is none.

Efter att Volvon var fixad monterade vi fast batteriet på svärfars jeep och rensade förgasaren samt bytte drivrem på Ockelbo 600an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar