lördag 7 september 2013

Pestens tid 1. Cirkeln öppnas

Så, jag köpte ju nyss den oavkortade versionen av Stephen Kings Pestens tid. Jag tänkte försöka läsa om den, 1200 sidor så vi får se om jag orkar. Under tiden tänkte jag försöka dra några lärdomar av den. Vill du undvika spoilers lär du läsa ikapp med mig. Kanske ett kapitel om dagen.
Första kapitlet:
Äh, jag skall inte ljuga för dig, käre läsare. Jag skrev det här ovanför innan jag läste första kapitlet. Klockan är 23:28 och imorgon vid 6-tiden måste jag gå upp med profeten. Men jag vill inte lägga ned boken. I alla fall, såhär börjar det. Charlie jobbar så att han får tillgång till kunskap om vad som är på väg att hända. Och han sticker... Men inte i tid. Lärdom numer ett: går skiten i fläkten skall du redan ha handlat. Proaktiv inte reaktiv! Sedan då, han kommer hem till frun mitt i natten och säger: packa barn så drar vi. Man saknar en plan. De borde ha i alla fall två planer. Plan ett; älskling jag släppte lös pesten och vi måste åka om fem minuter- planen och plan två; älskling jag släppte lös pesten och vi måste åka om en timme eller två-planen. Ja, och så borde de haft en GOS/BOB, han jobbar ju som militär på ett jävla mjältbrands-lab.
Ja, och så har vi en till lärdom. De har en dator som skall stänga basen när klockan blir röd... Lärdomen är, teknik kommer att gå sönder och bete sig opålitligt. Vare sig det är fel på program eller någon som med flit stör den. Så lita inte på teknikberoende system. Det vill säga, LITA INTE PÅ NÅGRA system.
Missade jag något? Kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar