onsdag 3 juni 2009

Bug out bag

Jag fungerar som människor gör i största allmänhet. Jag arbetar ständigt på att bli bättre, men saker tar tid.
Att packa ihop en BOB, alltså en väska som innehåller det man behöver för att klara sig om man snabbt måste lämna hemmet, har varit en av de sakerna som jag behandlat som människor i största allmänhet gör.
- Usch vilket stort och dyrt projekt, det börjar jag inte med idag. Jag kan ju dessutom inte göra den perfekt så varför börja.
Det var egentligen inte fören jag läste den här texten från viking preparedness som jag verkligen bestämde mig för att börja. Den handlar om en 5-dollar BOB, men egentligen så behöver den kanske inte ens kosta så mycket. Jag började rota i mina lådor och plocka ihop saker som i vanliga fall ligger utspridda. En sak som saknas nu är mat, men som det framkommer på bilderna så finns det gott om plats kvar.


Innehåll från vänster till höger:
Kniv
Eldstål
Tändstickor
Extra kläder
1 liter vatten i petflaska
Rep
Papper och penna
Väska med midjebälte och skenor i ryggen
2 regnponchos
Pass
Pengar
Näsdukar
Karta över Uppsala
Kompass
Pannlampa
Astmamedicin
Plåster
Sårtvättare
Säkerhetsnålar
Alkoholservetter


Så vad är då syftet med den här BOBen? Amerikanska krisberedskapsmyndigheten, FEMA, ger god förklaring på varför survivalismen i USA är stor. Där förklarar myndigheten att alla människor bör ha ett kit förberett för att klara sig tre dagar. Min BOB skall försöka vara en sådan sak som man rycker ur huset och ger ett visst försprång i händelse av en mindre kris. Börjar det brinna eller blir gaslarm så behöver man inte samla ihop allting utan kan gå förbi garderoben och vara på väg ut.
Så du borde göra som jag, plocka ihop någonting. Nu! Det tar inte lång stund och det kostar inte mycket. I ett inledningsskede i alla fall, sedan kan man uppdatera och uppdatera i jakt på sin egen perfekta BOB

Jag tar tacksamt emot tips på vad det som jag glömt.

Den som är på taket skall inte gå ner och hämta vad han har i huset, och den som är ute på åkern skall inte vända tillbaka och hämta sin mantel.
Matteus 24:17-18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar