måndag 1 juni 2009

Strömavbrott och gräsklippning

Var till min fästmös hemstad i helgen. Tittade på blivande svärfars nyinköpta traktor och konstaterade att det finns ved att stapla även i år. Men så är det: Den som har ved är inte rik men den som inte har ved är fattig. Själv sitter man i en lägenhet med öppen spis belagd med eldningsförbud.
Huvudanledningen för besöket var dock ett barndop på pingstaftonen och att klippa gräsmattan vid sommarstället. Det blev att ta bort en hel del aspar som växer in under huset också.

söndagskvällen så blev det ett ordentligt strömavbrott i norra Stockholm. Läge att tänka över hur man hanterar en sådan mindre kris. För så pass centralt så kommer kraftbolagen anstränga sig för att återställa strömmen inom några timmar, det är inte som ute i skogen efter stormen Gudrun. Därför behöver jag inte oroa mig för att maten skall bli dålig i kylskåp och frys. Jag har dessutom en modern kyl- och frysenhet som har en minimal frys och ett stort kylskåp. Ett som passar den moderna människan med tre minuter till affären.

Ett strömavbrott i dagsläget skulle alltså mest handla om bekvämlighet. Här hemma används bara bärbara datorer så de stänger av sig själva något mindre drastiskt än en stationär.
Vid sängen ligger alltid en ficklampa. I badrummet finns det en pannlampa, det saknas nämligen fönster där och blir väldigt mörkt utan lysrören. Jag har extra batterier och extra ficklampor och en till pannlampa.
För mer allmänbelysning så finns det en ljuskrona i vardagsrummet och gott om ljusstakar, ljus och tändstickor. Någonting jag saknar är en fotogenlampa men jag har inte tänkt färdigt kring modellen. Vill jag ha en som tagen ur ett sekelskiftshem eller varianten som passar vid lägerelden?

Tills sist, Vattenfalls tips vid strömavbrott.

Och du, glöm inte att skriva ned, på papper, hur du kan kontrollera om din elleverantör och elnätsägare har några driftsstörningar. Är du som jag har du ingen telefonkatalog, och det kan var lite svårt att googla utan ström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar