onsdag 10 juni 2009

Resistenta bakterier ökar lavinartat

Ekot rapporterar om att antalet fall av resistenta bakterier ökar. Det är inte MRSA det rör sig om heller utan VRE och ESBL. De är alltså inte längre resistenta bakterier som sprids via kroppskontakt mellan människor utan nu är det tarmbakterier som sprids.
VRE får du när du läggs in på sjukhus. Bryt benet, få resistenta bakterier.
ESBL är en importsmitta. Svenska som rest i Thailand, Egypten eller Indien plockar med sig de här bakterierna hem.
Så se för allt i världen till att inte bli sjuk.

Det verkar som att sättet att få bukt med de här problemen är att minska användandet av antibiotika samt förbättra rutinerna på sjukhusen.
Förbättra som i att införa hårdare regler för besökare. Någonting som antagligen skulle tas emot med stor skepsis av svenskarna. ”Vaddå, måste jag tvätta händerna både före och efter jag besökt någon på sjukhuset? Och jag måste klä på mig en overall och munskydd. Nej, då röstar jag på piratpartiet istället, de värnar den personliga integriteten”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar