lördag 29 maj 2010

Spritincident

Kom inte ut igår. Eftersom jag är gräsänkling i helgen passade jag på att följa ett infall. Jag tog socksäcken och sov på vardagsrumsgolvet. Inte så konstigt kanske, min pappa brukar ligga på altanen ibland på sommaren.
Åkte ut till hamnen och besökte en god vän på deras båt. Vi skall ut och fjällvandra i sommaren och han måste göra en del inköp så jag tog med min ryggsäck med lite saker så han fick någonting att känna på. När jag plockar upp spritköket tycker jag att det luktar lite konstigt. Det visar sig att sprit läckt ut i kaffepannan och oxiderat upp kärlen. Jaja, det fick bli kaffe i mockabryggaren istället och en trevlig båt-lunch. Det regnade så vi hoppade över seglandet. Men istället fick vi diskutera de olika prylsporter vi ägnar oss åt. Båtliv är en prylsport, fjällvandring är en prylsport och survivalism kan definitivt urarta i en prylsport.

När jag väl kommer hem börjar jag plocka upp och kolla köket. Får diska ordentligt, ta lite svinto i kaffekannan, men jag tror att det vaknat till liv. Plockar upp mitt andra Trangia och kollar så att det verkar vara okej. Tar upp reservbrännaren ur förrådet och noterar en olikhet. Två av brännarna har ett T präglat i hela botten och en är plan. Två av dem har ett lock som det står Trangia på och ett är plant. Hmm… Vad kan det vara för ett ärkenöt som stoppat en piratbrännare i Trangiat? Jo, det måste ju vara undertecknad, ärkepuckot själv. Jaja, det man inte har i huvudet får man ha i skrubb-fingrarna. Proveldade brännarna och konstaterade snart att det bara var kvalitébrännarna som tog sig. Kan varit för mycket vatten i piratbrännaren men colabrännaren tog sig aldrig. Men jag har ju två som fungerar redan utöver det faktum att jag kan koka saker över öppen eld.


Tips på hur det här skall undvikas i fortsättningen emottages tacksamt!

3 kommentarer:

  1. Förvara inte brännaren i ett matkärl :). Tycker det ser ut som försvarets brännare. Det ska vara en o-ring i lockets insida som förhindrar att sprit läcker ut men om man kväver elden med locket så ja brinner den upp... Jag brukar aldrig spara sprit i brännaren utan bränna upp allt i den.

    SvaraRadera
  2. jag har heller aldrig sparat sprit i brännaren. Trodde jag. Känns dock dumt att ha brännaren på annat ställe än i anslutning till köket, därav i köket.

    SvaraRadera
  3. Svaret är ju precis som ovan, bränn alltid ur spriten!

    SvaraRadera