måndag 19 september 2011

BO-övning

Var i helgen på en natthajk med jobbet. Gick ca 1,5 mil med lätt packning i mörker på skogsvägar, stigar och rakt genom terrängen. Fint väder, inget regn men blött i marken. Mina kängor håller fortfarande även om de är snart 10 år gamla. Det är skönt att veta. Och även om det bara är 3-4 grader varmt på natten så räcker underställ och regnjacka så länge du rör på dig. När du står stilla blir det kallt...
En lärdom jag dragit är att den 3-4 mil långa hajken som det kan bli tal om ifall vi inte kan ta bilen till tillflykten i händelse av en kollaps kan bli dryg. Det är inte kul när klockan är 4 och du går i skogen och snubblar på alla rötter och stenar som finns. Skall man dessutom släpa på något mer än de kanske 5 kilo som jag hade då så blir den nog inte alls roligt. 20 liter bensin i en jeepdunk och blåa kartan känns som en ganska så smart investering. På rak arm kan jag räkna upp 4 vägar som går från vår bostad till vår tillflykt. Men i en stressig situation är det nog underlättande med en kartbild också. Var i alla fall oförskämt fräsch på söndagen för att bara sovit 4 timmar på lördagsnatten.

Har för övrigt fått tillbaka min dator igen. Hade lånat ut den till svägerskan vars dator blixten tog. Kanske att bloggtakten kan hålla i sig ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar