onsdag 14 september 2011

Ekologisk odling är onödigt!

...Ur ett klimatperspektiv alltså.
SR vetenskapsradion rapporterar om en ny undersökning som visar att konventionellt jordbruk ger lika stora utsläpp av Växthusgaser som ekologisk. Vid ekologisk odling krävs ju ogräsrensning och till det används jordbruksredskap som släpper ut koldioxid. Och då är det ett bättre alternativ att använda bekämpningsmedel som inte leder till utsläpp av de direkt dödliga Växthusgaserna… Det hörs ju på namnet, växthusGAS. Gas, som i stridsGAS, nervGAS, senapsGAS… Nej tacka vet jag GMO-grödor… Majs som kan odlas i fält man kan dränka i Roundup. Och ta patent på så att det blir olagligt att spara utsäde.
Det är synd att den globala uppvärmningskulten har satt ett sådant snett fokus på vad som är miljövänligt och människovänligt. I det moderna jordbruket får man göra vilka åtgärder som helst för att öka vinsterna så länge som man kan säga att det minskar utsläppet av de livsfarliga Växthusgaserna. Jag tror att det var i tidningen Jord & Skog som jag läste om hur mycket effektivare ur ett klimatperspektiv att få kor att ge ännu mer mjölk. I Sverige var vi duktiga på det här, vi fick färre och färre mjölkkor och det var ju fantastiskt bra. Man kunde också ge korna en hälsoyoghurt som gjorde att de fes mindre… Fantastiskt. Att de måste ges kraftfoder för att ens överleva nämndes inte.
Jag blir illamående när jag läser och hör om sådant här. Allt man får höra om är klimat, koldioxid och isbjörnar… Våra barnbarn kommer att få ta konsekvenserna av att vi inte cyklar till jobbet… Jag vet inte ens om jag kan få några barn så mycket bekämpningsmedel antibiotikarester och skit jag har fått i mig under mina 11 år i grundskolan. Det var först på gymnasiet som de införde en ekologisk dag per vecka. Resten av tiden var det polskt fläskkött, natriumglutamat och modifierad majsstärkelse som gällde.
Utsläppet av växthusgaser kommer nog att minska av helt andra anledningar ganska så snart… Det stavas P E A K O I L och du lär inte höra miljöpartiet prata om det. Inte så länge som det finns en endaste ko i Sverige som förpestar miljön genom att fjärta ut Växthusgaser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar