onsdag 11 november 2009

Ångest

Jag håller på att läsa Gunnar Lindsteds svart jord. Ångestframkallande! Så jag gjorde vad alla kapitalistiskt sinnade västerlänningar gör när de får ångestkänningar; Konsumera!
I det här fallet var det mat jag konsumerade. Tio kilo mjöl, några liter olivolja, ett par kilo salt, ett kilo socker och tjugotalet konserver. En god påfyllnad i mobförrådet.


Men jag har också gjort det som goda medborgare inte skall göra, nämligen tänkt. Att bo i en lägenhet är en förlustaffär. Den kostar flera tusen i månaden och genererar enbart tak över huvudet.
En lägenhet ger inget småskaligt jordbruk. Ja, om du inte bryter upp parketten och odlar potatis förståss, men det känns inte helt aktuellt. Nej istället vore det bättre att, medan priserna är relativt låga och det finns ett överskott på mat och jordbruksmark. För nog finns det gott om jordbruksmark. Överallt ser man bostadsområden och affärsområden som växer upp där det tidigare plöjts och skördats.
Men ännu finns det avfolkningsbygder på under två timmars bilresa ifrån storstaden. Och innan 2015 borde en mindre egendom kunnat inhandlats. Om inte annat så som sommarhus tills den kommer att behövas.

2 kommentarer:

  1. Det där stadiet har jag också gått igenom, inklusive ångesten. Läste Lindstedts två böcker för drygt ett år sedan. Om du vet letar jag jordbruksfastighet för fullt.

    Glöm inte bort att du bör lära dig odla med!

    SvaraRadera
  2. Den boken påverkade mig mycket med. Fick "Peak-Panik". Men det lugnade sig snabbt då jag insåg vad jag kan göra för att bättra på min egen situation (odla och skaffa kunskap)...
    Låter som en förnuftig plan att flytta ut från stan man kan ju inte försörja sig genom att odla upp innergårdens rabatter direkt:)

    Var ni förresten inte och kollade på något hus i somras? Har för mig du skrev nått inlägg om det?
    //

    SvaraRadera