torsdag 12 november 2009

Ångesthantering

Jag resonerar lite på kommentarerna till mitt tidigare inlägg om min ångest.

Beroende på vad man har för grundförutsättningar så kan man reagera olika. Vi bor i en hyrd lägenhet vilket är både bra och dåligt. Det bra är att vi kan ge oss av efter tre månaders uppsägningstid. Dåligt då den inte går att sälja för generera kapital. Samtidigt har vi inte investerat massor av pengar i ett par kubikmeter luft som kan sjunka i värde som en sten när alla vill fly staden.

Men som det är nu har vi ingen fast egendom. Mina farföräldrar hade en liten bondgård. Jag kan inte minnas att den brukades men farfar och farmor hade två hästar och en grålle när jag var barn. Han var också delägare i en bondsåg och hade skogsmark att bruka på vintern. Nu är gården en av mina farbröders.
Min svärfars pappa var bonde och senare målare. De hade djur fram till 60-talet. Djur som man under sommaren flyttade till sommarbetet och sommarhuset. Ett sommarhus som fortfarande finns i familjens ägo. Tillsammans med en del skogsmark. Och en hel del av jordbruksmaskinerna finns kvar även om man nuförtiden bara slåttrar ängen och odlar lite potatis.
Så vi kommer nog inte att svälta ihjäl även om det blir en plötslig oljekris.

Men vi har lite olika inställningar just nu. Min fästmö kan tänka sig att köpa ett stort hus på bilpendlingsavstånd ifrån Uppsala. Vilket är en förbättring från stor lägenhet i något av nybyggena. Hon tycker att jag är lite knäpp som vill ”bli storbonde”. Och som inte kan någonting om jordbruk, eller maskiner. Men det är svårt att lära sig sådant i en lägenhet. All kunskap kan man inte läsa sig till. Jag har ju dessutom inte några ambitioner att bli storbonde men jag vill kunna ställa mat på bordet åt min familj.

Men just nu läser hon Blåsta av Gustav Fridolin. Det hon läst högt ur den än så länge, hon har läst i 20 minuter, säger att den är en ögonöppnare. En ögonöppnare om hur välståndet som byggts upp under 1900-talet börjat avvecklas under 90-talet. Och en sådan samhällsutveckling tillsammans med vetskapen om framtidens energisituation tror jag att det kommer få henne på andra tankar. Och hon kommer att läsa Lindstedt. Om jag så måste läsa den för henne som godnattsaga.

Vad jag skall göra nu är att skaffa mig ett gäng ordentliga odlingsböcker, tips mottages tacksamt, och börja skissa på hur mycket mark som egentligen kommer att behövas. Samt anmäla mig som praktikant hos en kamrat som har jordbruk…

4 kommentarer:

  1. Skaffa en kolonilott. Ring redan imorgon fredag till ansvarig tjänsteman och ställ dig i kö. En kolonilott är inget jordbruk men dock en liten åker och maten man odlar är den man äter. Man har fördelen att ägna mycket tid år grödorna och lära känna dem. Misstagen man gör är tråkiga men inte livsavgörande...

    SvaraRadera
  2. Ja, för misstag gör man! Det är mycket man måste lära sig innan man kan hålla sin familj med mat.

    Jag planerar att återkomma med boktips på min blog framöver.

    Steg ett, om du inte har gjort det är att beställa alla gamla nummer av tidningen Åter (gå in på alternativ.nu för att se hur man gör) och sedan prenumerera på nya nummer.

    SvaraRadera
  3. Har på Nils uppmaning lånat Karin Berglunds Din trädgård som nu är nattlektyr. Kommer att bli The New Complete Book Of Self-sufficiency
    av John Seymour på decemberlönen. Får se om jag inte skall beställa åter då också. Men det är ju en del julklappar som måste inhandlas också.

    SvaraRadera
  4. Kan tipsa om begagnade böcker. Både att knalla in på Myrornas eller beställa på nätet. John Seymour är väl en raritet där, men övriga odlingsböcker och framför allt annat nyttigt man behöver veta kan man hitta begagnat.

    SvaraRadera