tisdag 8 mars 2011

Fasta

Fettisdagen idag. Det är alltså hög tid att bestämma sig för vad man skall fasta ifrån. Eller till. När Svenska Kyrkan (som på sina platser allt mer börjar likna ett skämt) pratar om fasta så handlar det ofta om att avstå ifrån TV-tittande och skänka pengar (ständigt är det det som tillhör kejsaren som kyrkan vill ha) till behövande i Afrika. Jag förespråkar ju det närmare biståndet, så länge vi har stiftelsen majblomman som behöver ge barn glasögon skäms jag över att vi skall föda Afrika. Speciellt när Afrika föder oss på snittblommor.
Så jag skall förbereda mig för den fest som påsken är genom att fasta. Inte fasta ifrån utan fasta till... Ägna en kvart eller halvtimme varje lunchrast till att läsa Bibeln. Och så kommer jag antagligen att äta lite mer spartanskt. Och skulle det resultera i några pengar så kommer jag att lägga dem på en verkligt behövande. Nämligen mig själv i framtiden. Stoppa undan lite mat på långtidslagring.
Imorgon är det askonsdag. Passa på att spring förbi en kyrka, det brukar kunna var lunchgudstjänst med teckning av askkors i pannan. En upplevelse som bara ges möjlighet till en gång om året.

2 kommentarer:

  1. Mitt farväl till köttet blev en Kebabrulle på Johannesgrillen. Nu blir mejeriprodukter, fisk och skaldjur det enda animaliska som äts före påsk såvida jag inte bjuds på kött eller ägg hemma hos någon, då äter jag.
    Även godis utom popcorn samt läskedrycker står på listan över vad som avstås under fastan.

    SvaraRadera
  2. Ja, kyrkan i Sverige beter sig märkligt under sin dödsdans... Tänkvärt inlägg om ett ämne fler borde ta till sig.

    SvaraRadera