torsdag 3 mars 2011

Groddning

Jag fick ett ryck förra gången vi bodde i Gävletrakten. Då groddade jag gröna linser, för det var vad som fanns hemma. Det blev ganska okej groddar, inte de godaste jag ätit men man får göra som Kajsa Wargh. Alfalfa brukar ju vara goda groddar så jag köpte en förpackning med sådana frön. Sen lade jag dem på långtidslagring i något år innan jag nyss plockade fram dem och testade dem. Det står ju på förpackningen hur man gör men vill man ha lite stöd ifrån groddarnas gyllene årtionde, 70-talet, så får man slå upp den snusförnuftiga groddhandledningen.
Jag delar med mig av ett recept med "dekorativ uppläggning"

Groddkanot.
1 medelstor gurka
alfalfagroddar
färskost
gräddfil
lök
vitlök
örtsalt

dela gurkan mitt itu på längden. Gröp ur det mittersta och blanda det med färskost, lite gräddfil, alfalfagroddar och finhackad lök. Smaksätt med vitlök och örtsalt. Ställ fram groddkanoten på matbordet och låt gästerna skära sin del. Lägg gärna kanoten i ett hav av alfalfagroddar.

Jag lägger mina groddar på en smörgås eller äter dem till lunchen. Så här ser en halv deciliter frö ut.

För mer om groddning, titta in hos Pickelhaupt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar