söndag 20 mars 2011

Recipharm producerar jodtabletter igen.

Hög efterfrågan på Kaliumjodidtabletter
17 mars 2011



Recipharm AB tillverkar och levererar kaliumjodid 65 mg tabletter, den enda produkt med denna styrka godkänd av FDA och den av Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderade dosen. Produkten (även känd som Thyrosafe i USA) skyddar sköldkörteln mot radioaktivt jod som släpps ut i händelse av en kärnkraftsolycka. Kaliumjodid levereras normalt till myndigheter och andra organ efter anbudsförfarande och lagras i händelse av en nukleär olycka, men produkten säljs även receptfritt i USA.



Som ett resultat av de oroande händelserna i Japan har vi sett en rekordstor efterfrågan, vilket har lett till att vårt lager tagit slut. Tillverkningen för att fylla på våra lager påbörjades så snart vi fick kännedom om jordbävningen och tsunamin i Japan. Det kommer dock att ta några veckor innan vi åter har kaliumjodidtabletter i lager eftersom tillverkningsprocessen och kvalitetskontroll av läkemedel är tidskrävande. Vi räknar med att åter ha produkten i lager i mitten av april.



Kontakt

Carl-Johan Spak

Executive Vice President Development & Technology, Recipharm AB
Telefon: 08 602 52 00

Pressmeddelande ifrån Recipharm.

Dagen då Argus rapporterade att Jodtabletterna var restnoterade gick jag förbi apoteket och tänkte beställa en förpackning. Jag gjorde inte det och dagen efter var de slut. Jag grämer mig inte just nu. Jag är inte så orolig över att det skall sprida sig hit. Men nästa gång kanske det är forsmark. Liten risk ja, men det var det i Fukushima också. Just nu är risken större att jag får vinterkräksjukan eller influensan och blir liggande av den. Men när den nya batchen av Kaliumjod finns på en apotekshylla nära mig, då skall jag köpa ett par två, tre förpackningar.

2 kommentarer:

  1. Risken för strålning från Japan är otroligt liten samt även behovet av jodtablatter! Men som sagt, Forsmark darrade till. Och det finns ju andra reaktorer i norden/europa.
    3 paket kostar mindre än 200kr, helt rätt att skaffa dom nu medans tid är. Chanslöst att få tag på dom i skarpt läge. Vare sig privat eller från nån av våra 340 myndigheter som ska hantera en kris.

    SvaraRadera
  2. The shortage of potassium iodide tablets underscores the significance of pharmaceutical quality assurance, ensuring the availability of safe and effective medications, especially in emergencies. It highlights the need for robust quality control measures in drug manufacturing and distribution to meet public health demands.

    SvaraRadera