torsdag 19 januari 2012

Det kontantlösa Gästrikland

Lokalblaskan rapporterade i veckan om att Swedbank skall sluta syssla med pengar, jag menar kontanter, i sitt Gävlekontor. Sedan tidigare är det bestämt att kontanthanteringen skall upphöra även i Sandviken, Ockelbo, Storvik och Skärplinge.
Om en bank inte sysslar med pengar, vad har den då för existensberättigande? Jo man skall "kunna lägga mer tid på service". Läs sälja bankens fonder, få makt över dina pensionspengar och få dig att tycka att det är normalt pris med 3 miljoner för en villa bredvid ett industriområde.
Vidare skall det "minska risken för rån" villket är sant, ingen behöver hota bankens säljare, jag menar ekonomer, med pistol för att få ett lån. "och belastningen på miljön" Ja, det är mycket tungmetaller bundet i våra svenska mynt. Eller är det kanske så att sedan vi sålde ut myntverket till Finland har koldioxidutsläppen blivit så höga att vi inte kan få ha riktiga pengar i Gästrikland?
Jaja, jag brukar ju inte ta ut pengar annat än i bankomater och livsmedelsbutiker i vanliga fall så det påverkar mig ju inte direkt. Att bli av med större mängder kontanter på annat vis än att sätta in dem på banken är inte heller helt svårt. Bara att åka till närmsta butik som säljer konserver på lastpall...

Nej om bankerna fick sin vilja fram, och vem skall stoppa dem, så kommer vi snart bara att använda plastkort. (Det är bara kriminella som använder kontanter, hävdade en av mina bästa vänner bosatt i Stockholm, och han ville då inte stödja något kriminellt system.) Men det slutar inte där... Snart kommer bankerna att komma på att plastkort är stöldbegärliga. Dessutom är det en hemskt koldioxidkrävande verksamhet att frakta runt dessa plastkort, som dessutom är gjorda av fossil olja! Så nästa steg är naturligt... "det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket" Upp 13:16-18 ;)

2 kommentarer:

  1. Ju mer de knyter näven, ju fler kommer att slinka mellan fingrarna på dem.
    Själv använder jag mitt kort i bankomaten och till att tanka hojen när ingen bemannad bensinmack finns inom rimlig räckvidd. Jag funderar på att sluta använda kortet i bankomaten och börja hämta ut pengar på bankkontoret istället, ty än så länge har SEB kontanter på sittt kontor i Uppsala.

    SvaraRadera
  2. Min stora fundering blir på när handlarna kommer att tacka nej till kontanter. Jag har hört att det vid inköp på under 75 kronor är mer lönsamt med kontanter. Och på en del kiosker och andra ställen skriver de ju till och med att de tar ut en kortavgift eller inte acepterar kort vid mindre belopp.. Men vart är det du handlar för ett mindre belopp idag. En liter mjölk och lite frukt blir ju snart 100 kronor.

    SvaraRadera