tisdag 17 januari 2012

Redneck repairs

Igår när jag kom hem från jobbet klockan 2115 möttes jag av en fru som förklarade att det hade råkat hänt en liten olycka i köket... Den där lilla läckan ifrån kranen som jag prokastrinerat i ett par veckor hade till sist utvecklats till en liten fontän. Visserligen bara när man spolar i den men jag hör till den kategorin av människor som helst inte diskar i badkaret.

Så vad gör man? Ja, till att börja med så gäller det att lokalisera vart man stänger av vattnet till lägenheten. Jag hade en tanke om var det borde vara. I vår lilla skrubb har vi en durkplåt på golvet som det går upp rör ifrån, där borde det vara. Sagt och gjort jag började plocka ut sakerna som stod på den här luckan... Lättare sagt än gjort!
Tydligen så har vi två hårda resväskor, min fru har två övernattningsväskor, jag har två mjuka väskor, vi har två tält, två fjällryggsäckar och längst ner längst in en varsin BOB... Vänta nu här, under allt det här andra som tog fem minuter att plocka ut bara det... Inte mycket till snabb BougOut man kan göra med det. (Men det är till ett annat inlägg)
Det var i alla fall lätt att lokalisera avstängningen när man väl kom ned till betongsulan. VV och KV, två stycken vridkranar. Jag stängde för säkerhets skull av under natten och när vi åkte till jobbet.

Och så kom jag hem från jobbet idag. Dags att titta på den där förbaskade kranen. Givetvis någon namnlös blandare från kina eller biltema. Jag skruvade av kranen och tittade på den. För det första så var packningen sprucken. För det andra såg kranen snarare avbruten ut än avkapad. Men man bryr sig kanske inte så mycket om finishen på delar som inte syns.
Jag tog i alla fall min kran och for iväg till biltema. Jag tänkte att "om kranen kommer härifrån borde de ha en packning som passar". Jag tänkte fel. Tur som man har så ligger Jula hundra meter bort. Så jag åkte dit. De har ett något större sortiment av packningar och VVS-material. Så jag plockade på mig en förpackning med blandade storlekar där åtminstonde några såg ut att passa. Jag hade fel igen...

Men det går liksom inte att ringa en juor-rörmokare för ett sådant här litet problem. Jag måste ju kunna ordna till det där så det håller hjälpligt tills jag kan åka till en riktig VVS-firma och botanisera bland deras packningar.
Så jag tänkte... Och jag provade med att lägga ihop två packnigar. Hjälpte inte, det bildades en liten pöl ändå... Så jag tänkte lite till... Och då slog det mig. "Hur skulle jag göra om jag bodde i skuggan av Apalacherna?" Gaffatejp!
Nej, bättre upp; Gängtejp! Så jag satte på den packningen som passat bäst hittills och lindade på ett ordentligt lager med gängtejp runt, skruvade fast och...
Tada, Redneck repair!

Epilog:
Senare på kvällen ringde en ny bekantskap som är sjukskriven rörmokare. Till det hela hör ochså att han har 20 hedemorahöns hemma på gården. Och några grisar.
Och att han bor i Jämtland... Men lite telefonsuport är inte heller dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar