söndag 15 januari 2012

Ny bil

Blev lite uppmuntrad till att ta upp bloggandet igen. Och det är sant.
Jag får försöka ta mig lite tid till det. Eller, inte försöka, göra!

En del tid har i alla fall gått åt till att titta efter "ny" bil. Den är ny för oss men begagnad. Min 940 fick gå vidare till en kompis som gillar volvos och har haft ögonen på vår i snart tre år. Han ville ha stor motor, turbo och bra växellåda. Och jag ville inte åtgärda avgassystemet, bromsslangen och kylaren.
Så jag och min hustru (!) gick till banken och bad ödmjukast om att få låna pengar till en bil. Min fru var nervös över vad de skulle säga... Jag var nervös över att de skulle skratta åt oss när vi berättade att vi ville låna 35 000. Till saken hör att mina syskon kör nya BMW och Audi. Vi hade smärtgränsen på 50 000.

Om man inte kan så mycket om bilar så kanske man inte skall köpa privat. Jag har alltid trott att jag inte kan någonting om bilar. Så jag utbildade mig! Innan vi var och tittade så fick alla i bekantskapskretsen fundera lite på annonsen. Lät som ett bra köp. En av mina barndomsvänner är utbildad bilmekaniker och jobbar nu med att reparera truckar. Han gav mera tips i vad man skall titta på när man provkör och gav mig en köpa begagnat-tidning (som en bibel när man skall köpa bil) och erbjöd sig till coh med att följa med och titta på bilen vi skulle kolla på. Jag nappade på det erbjudandet.

När vi kom för att titta på den här bilen kände jag mig som en bilhandlare. Jag skakade på den för att kolla fjädringen, kände på plastdetaljer, tittade efter avlagringar i motoroljan, mätte däckmönster, kollade efter skadade fälgar, såg om varvtalet ökade när a/c startade... Att lyssna efter knaster i kardanknuten på kramsnö är dock inte det lättaste...

Det blev till sist ett köp. Efter lite prutande. För motsvarande pris på en bilhall fick man en något äldre bil som gått längre och dessutom behövde byte av kamremmen omedelbart.

1 kommentar: