torsdag 26 januari 2012

Matlagring

Blev lite sporrad av swedish prepper och ett spontant inköp på vägen hem...
Så jag sitter här och tittar lite i LDS lagringsmanual. Det som slår mig är att vi måste ha hemskt olika matvanor. Jag är menar, inte sätter jag i mig 27 kilo honung på ett år. Snarare 1 kilo. Och bakpulver... Hur mycket bakpulver går det åt i ett normalt amerikanskt hem? Okej, normalt amerikanskt mormonskt hem. Men det tål att tänkas på vad vi äter här hemma. Min fru föreslog att vi skulle spara alla kvitton på mat i februari. Hon är orolig för hur mycket vi lägger på mat. Jag är mer orolig för hur lite vi lägger på mat för långtidslagring. Det har varit dåligt med matlagringen den senaste tiden. Ett renodlat nödlager av ris finns i alla fall här hemma. Som kan ge kallorier för en månad om det kombineras med det som finns i skafferiet. Men jag skulle känna mig tryggare om det styrdes upp lite mer. Ledig imorgon så det kanske är dags att sätta sig ner med ett exelark? Trots allt ätar vi ju i alla fall en del saker som lämpar sig för långtidslagring:
Ris, pasta, matolja, tonfisk, majs, fruktkonserver, honung, mjöl, torrmjölk, ölkorv, tomater, ketshup, matlagningsbas, salsa, linser...

Nästa sak som behöver gås igenom är sjukvårdsutrustningen... Och Gosen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar