onsdag 18 januari 2012

Gästrike räddningstjänst smakar på krisberedskap

En inte helt vanlig dag på jobbet igår. I församlingen har vi en grupp en dag i veckan dit de som läser SFI får komma och samtala. Det blir en mindre grupp, det finns flera svenskar och det är inte ett utbildningssammanhang utan det är mer fokus på att man skall få prata helt enkelt.
Så igår fick vi frågan om de inte kunde få hålla till vid eldplatsen på eftermiddagen under tiden som man skulle åka lite bandvagn. Inga problem, jag tände en brasa och fixade till lite. Och de är en ganska så stor grupp så en del fick vänta ganska så länge på sin tur. Lite för länge visade det sig...

Gästrike räddningsstjänst har en bandvagn ståendes vid branstationen. Och den hade stannat ute på ett fält. Inte helt enkelt heller att få starthjälp, den går ju på 24 volt och inte 12. Ett av batterierna var helt stendött. Till sist hade de fått fart på den men i en uppförsbacke så dog den igen, för gått den här gången.

Så det blev ett snopet slut på dagen.
Tydligen så används bandvagnen bara ett par, tre gånger om året på övningar och där emellan så står den utan underhållsladdning på batterierna. Vi kom överens om att det i all fall var tur att det här hände när man var ute och körde så här istället för i skarpt läge. Gävleområdet är ju ökänt för sina snöstormar. Och hade den här incidenten skett i ett sådant läge så hade ju räddarna fått bli räddade.

4 kommentarer:

  1. Kul att se att du är igång igen!

    Hoppas att inte bilen har gått mer än 10 000 mil, för alla Peugot-ägare jag känner säger att det är då problemen börjar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woho! I google chrome kan jag kommentera.

      Det här med bilar är spännande. De är liksom bygda för att gå sönder då coh då så att man kan sälja reservdelar och sysselsätta folk i märkesverkstäderna.
      Om vår bil skulle börja krångla så är det ingen skillnad mot vår volvon, som behövde en del fix för att kunna hoppa igång igen. Och en kompis fabriksnya Toyota (bilen alla rekomenderar på grund av kvalitén) hade problem med bromsarna och fick vara på verkstad två gånger innan den rullat 1500 mil.

      Radera
  2. Klantigt av räddingstjänstsförbundet, men jag misstänker att de har en för liten deltidsbrandkår på er ort liksom i Hofors och då kan det bli lite si och så med ansvarstagandet för utrustningen.
    Vad gäller ditt bilval så tror jag inte du skall få några stora bekymmer om du bara ser till att serva bilen enligt serviceboken och tvätta den nån gång ibland. Min erfarenhet av Peugeot är att de skärpt upp sin kvalitet ordentligt de senaste tio-femton åren.

    SvaraRadera
  3. Ja, kommunalrådet är väldigt mycket för att teckna sammarbetsavtal för att man är för liten för att kunna tillhandahålla service till kommuninnevånarna själv.
    Mycket välskött bil faktiskt. All service gjord som den skall. Och inte så dyr att vi inte skall kunna ha råd att reparera den om något går sönder.

    SvaraRadera